“Usjenert opphold”, 50-tallets kvinneblader med moderne skjønnhet til salgs har sine sider, Klassekampen, Feminist, javisst, 9.07.2018.

By | 15/07/2018

 

To freidige ungjenter smiler i sommersolen på forsiden av Gyldendal Alle Kvinners blad nr. 19-20 1951. Her er svart-hvitt-fotoet gulnet og den røde rammen famlet. Hovedoppslagene om kunstnere i knopp, fransk mat ved Nordishavet, kalvekryss og chignon, virker artige. En av feriens late gleder er jo, for en stund, å forsvinne inn i et gammelt ukeblad. Ukebladet som i 1951 kostet 40 øre og som jeg betalte 25 kroner for på et bruktmarked, er en liten skatt fra verden av i går. Her venter underholdning så det monner. Skal byfolk si du eller De på landet? Hvordan være riktig kledd på bryllupsreise? Og liker piker eldre menn? Jeg begynner å bla, men begynner å lese av noe helt annet, reklameannonsene. Jeg skummer raskt gjennom annonsene for nyttige ting, og faller for det unyttige. Selv om de fleste merkevarene er gått ut på dato, kjenner jeg meg så altfor godt igjen. Vi kvinner lar oss jo så lett forføre av skjønnhet til salgs. Nei, dette ukebladet virker slett ikke så gammelt som sine 67 år.

 

«Fra Paris til Oslo, fra London til New York, overalt hvor De finner elegante og vakre damer, der finner De også Inecto hårfarve.» Inecto, ifølge den glamorøse annonsen til forselger H.O. Lund, anvendes av alle førsteklasses frisører. Kvinner kan dessuten være sin egen frisør med Krinal, «Norges mest solgte hårsepe». Nordstrøm & Due lover at ved regelmessig bruk av Krinal kan alle få et vakkert og glansfullt hår. Hårsepen er mild og forebygger «overfetning», flassdannelse og håravfall. Og med Star Color, «den oppsiktsvekkende amerikanske fargeshampoo», får kvinner hår som en Hollywood-stjerne. Tenk, i 1951 var shampo og color i bruk i Norge.

Nordstrøm & Due var, med sin annonse for Egg-Melk sepe, også garantist for vakker hud, den som har så avgjørende betydning for en dames utseende. Egg-Melk sepen renser huden fullkomment og styrker den med nærende stoffer. En skjønnhetsbevisst dame vet dessuten å beskytte seg når hun er ute i solen. Pigmentan Himalaiatype fra Midelfart & co gjør huden trygg for solens stråler. For ved sjøen, som i snøen, reflekteres solstrålene og gir dobbelt virkning.

 

Apropos hud, for modne kvinner er ansiktsvannet «Eternel» et must. Det trenger dypt inn i porene, oppløser de døde cellene, og gir huden et strålende vakkert, klart, fløyelsbløtt utseende.

Hvorfor blir fru Larsens selskaper alltid så vellykket? spør annonsen. Hun er ikke redd for å smile, hun bruker jo Solidox. «Bort med den gule filmen – la tennene lyse,» oppfordrer Pepsodent, Solidox’ konkurrent. Med hvite tenner kan kvinner trygt le, åpent og vakkert. En dame må dessuten vite å gi det diskrete, lille «it» til amorbuens myke linjer. Flush lebestift fra Desmoineaux er et funn for kosmetiske skjønnere. Annonsen borger for at leppene får «det lille tilskudd av je-ne-sais-quoi som kunsten alene kan gi». Men når Marwell Hauge A/S anbefaler lebestiften sans égal, så er det fordi den er kyssekte.

 

Alderen spiller ingen rolle, leser jeg. Hvis en kvinne vil føle seg bedre, og enda mer, se bedre ut, må hun anskaffe seg Idrettsskolens rikt illustrert brev. Ja, hvis man ti minutter hver dag gjør øvelsene som gymnastikkdirektør Maja Carlquist har utarbeidet, kan underverker skje. Men er øvelsene resultatløse, kan man alltid anskaffe seg et korsett fra Twilfit.

 

Jeg leser til øyet blir vått. Om å vise hensyn med Barnengens Sentex mot transpirasjon, og om å fjerne overflødige hår på 3 minutter. Så vender jeg siste side, og her på ukebladets bakside blir jeg minnet om at 1951 likevel er en verden av i går. «Usjenert opphold» står det med fete typer mellom en annonse for sandalskoen Good Look og en for Bergene sjokoladepudding.

1951, det er veldig lenge siden. Søstrene Vonheim gir «damer som venter sin nedkomst», opphold på bondegård for kortere eller lengre tid. Søstrene som er enslige damer, er også behjelpelige med adopsjon. For øvrig står det: «Pleieforeldre søkes. Rimelige adopsjonsutgifter. Helst egne sengeklær.»

På baksiden finner jeg enda en annonse for kvinner som trenger usjenert opphold. Adopsjonsformidlingen, ved overrettssakfører Sande, gir «fødende» allsidig juridisk bistand. Tidene skifter, takk og pris. Men skjønnhet, det kjøper vi som aldri før. Bodil Stenseth